Wielu chłopców marzy o tym, że zostaną pilotami w wieku dorosłym. Codzienne obcowanie z majestatycznym statkiem powietrznym i loty do egzotycznych krajów to bardzo kusząca perspektywa. Niektórzy młodzi ludzie decydują się na zrealizowanie dziecięcych marzeń i zaczynają starać się o wymarzoną pracę, która będzie jednocześnie ich pasją życiową. Czy łatwo jest spełnić marzenia? Każdy młody człowiek, który to rozważa musi zadać sobie pytanie: jak zostać pilotem?
Kandydat na pilota samolotu pasażerskiego musi przejść przede wszystkim szczegółowe badania. Stan zdrowia jest tu bardzo istotny, gdyż pilot odpowiada za życie setek pasażerów, w związku z tym kryteria są w tym wypadku bardzo wyśrubowane. Przeszkodą w możliwości uzyskania licencji pilota może być wada wzroku lub słuchu, problemy z koordynacją ruchową i słaby refleks. Weryfikowana jest również psychika kandydata, a konkretnie cierpliwość, rozwaga z podejmowaniu decyzji, zdolność do wielogodzinnej koncentracji i radzenia sobie ze stresem.
Pozytywny wynik badań umożliwia podjęcie nauki fachu pilota. Umożliwiają to dwie polskie uczelnie – Politechnika Rzeszowska oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa z Chełmie. Oprócz tego istnieją kursy organizowane przez prywatne firmy. Trwają one do trzech lat i wiążą się z bardzo dużym kosztem. Ponadto pozwalają one uzyskać najwyżej stopień pierwszego oficera.
Okres szkolenia na pilota uzależniony jest od tego, o jaką licencję się on stara. Najkrócej trwa uzyskanie PPL – podstawowej licencji turystycznej, która uprawnia tylko do latania rekreacyjnego, wyłącznie w bardzo dobrych warunkach atmosferycznych. Kolejny poziom to CPL – licencja zawodowego pilota, która umożliwia zarobkowe pilotowanie samolotów. Najwyższym stopniem w lotnictwie cywilnym jest ATPL, który uprawnia do sterowania największymi samolotami, przewożącymi ponad 9 pasażerów. Dodatkowo pilot może uzyskać inne rodzaje licencji, które odnoszą się do pilotowania określonych maszyn, w określonych warunkach albo na określonym stanowisku.
Długie i żmudne szkolenie, nie tylko praktyczne, ale przede wszystkim teoretyczne, potrafi osłabić zapał kandydata na pilota. Musi on szczegółowo poznać procedury sterowania samolotem, specyfikę komunikacji z wieżą kontrolną oraz przepisy ruchu lotniczego. Egzaminy sprawdzające wiedzę pilota są trudne i szczegółowe, aby osoba niekompetentna nie mogła przypadkowo wyrobić licencji.
Ukończenie szkolenia i rozpoczęcie pracy w liniach lotniczych jest ważnym momentem w życiu, jednak świeżo upieczony pilot musi zweryfikować swoje dziecięce marzenia z rzeczywistością. Okazuje się, że praca pilota jest stresująca i dość niekorzystnie wpływa na zdrowie. Loty wykonywane są w różnych godzinach, również w nocy, pilot odczuwa ciągłe zmiany ciśnienia i przeciążenia. Jest w niej też sporo monotonii, związanej z powtarzalnością procedur. Pilot w pracy odwiedza odległe i piękne miasta, jednak bardzo rzadko ma czas je zwiedzić. Z drugiej strony zawód pilota to duży prestiż, pewna praca i wysokie zarobki. Warto dobrze przemyśleć decyzję o wyborze tej drogi życiowej.