Nauczyciel zadał prezentację do domu i nie wiesz jak ją zrobić? Nic się nie martw, nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać. Prezentacja to jedna z częstszych form wypowiedzi ustnej i udowadniania swojej wiedzy. Umiejętność robienia prezentacji przyda Ci się także w przyszłości, niezależnie czy sam będziesz nauczał, tworzył tygodniowe podsumowania w firmie czy jeździł jako prelegent na konferencje i sympozja.
Przeczytaj poradnik, jak zrobić prezentacje.
Krok 1
Zbierz materiały źródłowe, z których będziesz czerpał podczas tworzenia prezentacji. Swoją wiedzę potwierdź mocnymi argumentami z książek i faktami z artykułów dostępnych chociażby w internecie. Jeżeli zbierzesz materiały w jedno miejsce, praca pójdzie ci szybciej.
Krok 2
Stwórz plan prezentacji. Po pierwsze pamiętaj o konstrukcji prezentacji. Ta forma wypowiedzi, jak i każda inna forma dłuższej wypowiedzi składa się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia. We wstępie wprowadzasz odbiorców w tematykę przez ciebie prezentowaną. W rozwinięciu nawiązujesz do najróżniejszych szczegółów. To tutaj najważniejszy jest plan. Plan jest potrzebny po to, byś nie pominął żadnego ważnego dla ciebie zagadnienia, a także by twoja prezentacja tworzyła spójną i logiczną całość. W zakończeniu podsumujesz swoją wypowiedz, uargumentujesz ostatecznie swoje trzy i przekażesz słuchaczom morał lub puentę płynąca z twojej prezentacji. Pamiętaj, że planu nie musisz umieszczać na prezentacji
Krok 3
Włącz aplikację Power Point, która szczerze mówiąc jest najwygodniejsza do tworzenia prezentacji i najczęściej wykorzystywana, gdyż jest łatwa, intuicyjna w obsłudze, a zarazem daje dużo możliwości. Zacznij tworzyć slajdy. Rób je po kolei. Zacznij od slajdu tytułowego, na którym umieścisz tytuł swojej prezentacji oraz twoje imię i nazwisko. Dobry początek to klucz do sukcesu. Dodawaj sukcesywnie kolejne slajdy i uzupełniaj je zaplanowanymi informacjami. Pamiętaj o konstrukcji prezentacji.
Na slajdach nie umieszczaj wszystkich informacji, o których chcesz mówić. Slajdy nie powinny pokrywać się z twoją wypowiedzią. Jeżeli boisz się, że zapomnisz o czymś powiedzieć rób sobie notatki lub dodaj te informacje w komentarzu.
Na prezentacji świetnie sprawdza się punktowanie informacji. Nie przeginaj z ilością tekstu na stronie, ponieważ nikt nie da rady przyswoić takiej ilości informacji i twoja prezentacja wyda się nieciekawa.
Informacje na każdy temat zaczynaj od nowego akapitu lub slajdu. Używaj słów kluczy i liczb, nie pełnych zdań, wtedy slajdy będą bardziej czytelne. Informacje możesz prezentować w formie tabeli, również kolorowych, czy też wykresów. Power Point daje świetne możliwości, jeżeli chodzi o nowocześnie wyglądające wykresy i tabele.
Możesz dodać motyw lub samo tło do swojej prezentacji. Jeżeli będzie ono dopasowane do stylu całej prezentacji to słuchaczom wyda się, że poświęciłeś na przygotowanie prezentacji więcej czasu. Pamiętaj by tło nie było zbyt pstrokate, bo odciągnie uwagę od ważnego teksu. Możesz dodać obrazki, filmy i efekty specjalnie, ale pamiętaj, żeby nie przesadzić.